Kaj Franck on tärkeä lenkki eurooppalaisessa esinekulttuurissa modernismin tavoitteiden toteuttajana. Päämäärätietoisena ja rohkeana hän onnistui uudistamaan teollisuuden tuotteet sotien jälkeiseen yhteiskuntaan. Esineiden tuli soveltua käyttötarkoitukseensa, olla edullisia sekä esteettisesti korkeatasoisia. Franckin esitys uniikkien tekemisestä hyväksyttiin tuotekokouksessa 1953. Uniikkeja valmistettaessa taiteilija oli aina läsnä osallistuen luomisprosessiin: Nuutajärven kaikki resurssit olivat hänen käytössään. Vastaavaa mahdollisuutta uniikkilasin luomiseen ei ollut muilla suomalaisilla lasitehtailla. Näin syntyi ainutlaatuisia ja rohkeita taidelasi- ja uniikkiesineitä, jotka ovat pääosassa Collection Kakkosessa.
”Esteettisyys ei kuitenkaan ollut ensisijainen tavoite. – – Se tuli mukaan luonnollisella, lähes huomaamattomalla tavalla siitä, että hän oli läpikotaisin esteettinen ihminen, jolle kauneus kaikkine ulottuvuuksineen oli pintaa syvemmällä, ajattelun ja esineen kokonaisuudessa.”
Tapio Periäinen, 1997