Nanny Still

Nanny Still

Nanny Still oli Riihimäen Lasi Oy:n tunnetuin taiteilija. Hän suunnitteli käyttölasia ja maljakoita, mutta koko uransa ajan myös taidelasia. Mentyään naimisiin 1958 hän muutti amerikkalaisen miehensä kanssa Brysseliin, jossa hän asui koko loppuikänsä. Hän tunsi kansainväliset trendit jo ennen kuin sana tuli tutuksi Suomessa. Näyttelynsä yhteydessä Pariisissa hän totesikin, että Suomessa kohuttu ankara pelkistyneisyys oli vain köyhyyttä, jota ei kannattanut Pariisissa esitellä. Suomenruotsalaisella määrätietoisuudella hän teki monipuolisen uran niin Suomessa kuin Keski-Euroopassakin ja jatkoi lasin tekemistä käytännössä elämänsä loppuun saakka.

Nanny Still, family

”Modernismin suomalaisen taidelasin keinot olivat 1950-luvun puoliväliin tultaessa hioutuneet äärimmäisen hienostuneiksi, mutta tässä ylevässä estetiikassa oli samalla jotain karua ja sisäänpäin kääntynyttä. Nanny Stillin uusien muotojen estetiikka oli kevyempää: hallitussa muotitietoisuudessaan se oli ultramodernistista, mutta samalla siinä oli jotakin välitöntä – pilkettä silmäkulmassa.”

Harri Kalha, 2001

 

  1. Nancy Still, Juhannussalot, Riihimäen Lasi OyJuhannussalot, 1955
  2. Nanny Still, Koru / Safiiri, Riihimäen Lasi OyKoru / Safiiri, 1968
  3. Nanny Still, Turmaliini, Riihimäen Lasi OyTurmaliini, 1965
  4. Nancy Still, Jäänsärö, Riihimäen Lasi OyJäänsärö, 1967
  5. Nanny Still, Miksi minä?, lasiveistos,Miksi minä?, 2000
  6. Nanny Still, Prisma / Jäävuori, Riihimäen Lasi OyPrisma / Jäävuori, 1960
  7. Nanny Still, Vesi Viz, Studioglass Koen VanderstukkenVesi Viz, 1998
  8. Nanny Still, Laulava seireeni, Studioglass Koen VanderstukkenLaulava seireeni, 2000
  9. Nanny Still, Koristepullo, Riihimäen Lasi OyKoristepullo, 1959–1968