Venäjällä syntynyt ja 21-vuotiaana Suomeen saapunut Michael Schilkin opiskeli 1920-luvun puolivälissä päivätyön ohella Taideteollisuuskeskuskoulun yhteydessä toimivassa käsityöläiskoulussa eli Ateneumin iltalinjalla. 1930-luvulla hän alkoi poltattaa iltapuhteina syntyneitä töitään Arabiassa. Kurt Ekholm kiinnostui tuotteliaasta kuorma-autokuskista, kutsui tämän kokeilemaan kynsiään tehtaan tiloissa – ja loppu on historiaa. Schilkin teki koko keraamisen uransa Arabiassa 1936–1962 ja oli mukana kaikissa tärkeissä taideosaston esiintymisissä. Hänen ominta alaansa olivat eläin- ja ihmisveistokset sekä arkkitehtuuriin liittyvä monumentaalinenkin kuvanveisto, kuten Kauppakorkeakoulun fasadireliefit Helsingissä.
–
Collection Kakkosessa on edustava kokoelma Michael Schilkin eläinveistoksia eri vuosikymmeniltä. Myös yksi moniosainen seinäteos (Kahvihetki) on osa kokoelmaa.
’’On elämys ensimmäisen kerran kohdata Michael Schilkin töissään. Hänen lahjakkuutensa on kiistämätön ja laaja-alainen, se suorastaan pursuilee fantasiaa ja huumoria. Tämä on rohkeata, sievistelemätöntä keramiikkataidetta, jossa koko keraamisen tekniikan orkesteri on otettu käyttöön.’’
Nathalie Krebs, Svenska Hem i ord och bilder, 1945