Gunnel Nymanista tuli heti kuoltuaan suomalaisen lasimuotoilun ihailtu edelläkävijä ja esikuva. 1930-luvulla lasia syntyi sekä Riihimäen Lasille että Karhulaan. Fasetti I vuodelta 1941 oli kansainvälisestikin käänteentekevä teos, joka perustui kristallireunan vaihtelevan paksuuden optiseen hiontaan. Nyman tunnetaan parhaiten Nuutajärvelle suunnittelemistaan taide-esineistä. Hänen vaikutuksensa suomalaiseen lasiin on merkittävä. Idealisoitu kuva peittää määrätietoisuuden, jolla Nyman saavutti asemansa. Vain 39-vuotiaana kuollut taiteilija jätti testamentikseen lasia käsittelevän herkän esseensä, jossa hän käy läpi omaa suhdettaan lasin monipuolisiin ominaisuuksiin.
—
Collection Kakkonen on yksi täydellisimpiä Gunnel Nymanin lasituotannon kokoelmia.
”Hänen lasinsa eivät ole ohuita ja hauraita vaan massiivisia ja täynnä väkevää elämää. Mutta niissä on samalla tähän massiivisuuteen yhtyneenä ihmeellistä keveyttä ja kuulasta aineettomuutta, niin että ottaessamme esineen käteemme hätkähdämme tuntiessamme sen todellisen painon.”
Kerttu Niilonen, 1947