Gunnel Nymanista tuli heti kuoltuaan suomalaisen lasimuotoilun ihailtu edelläkävijä ja esikuva, eikä aiheetta. Hänen vaikutuksensa suomalaiseen lasiin on merkittävä. Kuva on kuitenkin yksipuolinen ja sukupuolittunut. Näin jää näkemättä se määrätietoisuus ja vahvuus, jolla Nyman miesten maailmassa saavutti asemansa. Vain 39-vuotiaana kuollut taiteilija jätti kirjaimellisesti testamentikseen lasia käsittelevän herkän esseensä, jossa hän käy läpi omaa suhdettaan lasin monipuolisiin ominaisuuksiin.
—
Collection Kakkosen kokoelmista löytyy mittava määrä / uran alkuvaiheista / erityisesti lasiteoksia teoksia.
”Hänen lasinsa eivät ole ohuita ja hauraita vaan massiivisia ja täynnä väkevää elämää. Mutta niissä on samalla tähän massiivisuuteen yhtyneenä ihmeellistä keveyttä ja kuulasta aineettomuutta, niin että ottaessamme esineen käteemme hätkähdämme tuntiessamme sen todellisen painon.”
Kerttu Niilonen: ”Gunnel Nyman ja hänen lasitaiteensa”, Suomen taiteen vuosikirja 1947, Werner Söderström Osakeyhtiö, Porvoo 1947